Nieuw: locatie-informatie delen bij noodoproepen
28 mei 2020
De Tolkcontact-app heeft een nieuwe versie. Daarmee is het ook mogelijk om je locatie te delen bij noodoproepen via 112.
Heb je de Tolkcontact-app (voorheen Signcall)? Dan kun je nu een nieuwe versie installeren. Nieuw is dat je automatisch je locatie kunt delen als je via de Tolkcontact-app belt naar het alarmnummer 112. Als je je locatie-informatie deelt, dan kan de medewerker van 112 zien waar je bent als je belt. En kunnen de hulpdiensten je nog beter en sneller helpen.
Wordt mijn locatie altijd gedeeld?
Nee. De locatie-informatie wordt alleen meegestuurd als je via de Tolkcontact-app belt naar het alarmnummer 112. Bij alle andere gesprekken wordt geen informatie over je locatie gedeeld. Ook als je via KPN Teletolk naar het alarmnummer 112 belt, wordt je locatie niet doorgegeven.
Wat moet ik doen om mijn locatie wel/niet te delen?
Je moet zelf toestemming geven voor het delen van jouw locatie-informatie. Dit kun je instellen als je de nieuwe versie van de Tolkcontact-app voor de eerste keer gebruikt. Als je de app automatisch laat bijwerken, dan krijg je bij openen van de app meteen een melding te zien met de vraag of je locatie-informatie wilt delen.
Heb je gekozen voor handmatig updaten van de app, dan moet je eerst de nieuwste versie downloaden vanuit de App Store of Google Play. Wil je je keuze wijzigen, dan kan dat via de instellingen in het menu van de app.
Kan ik mijn locatie ook delen als ik bel via de computer?
Het delen van je locatie-informatie kan alleen via de Tolkcontact-app op je mobiele telefoon (Android), iPhone, tablet en iPad. Via de Tolkcontact-app op je computer is het niet mogelijk om je locatie-informatie te delen. Wel kun je Tolkcontact toestemming geven om je adresgegevens te delen met 112. Weet je niet zeker meer of je daar toestemming voor gegeven hebt, stuur dan een e-mail naar contact@tolkcontact.nl.